Köpvillkor

  1. Om Fluffhimlen
  • Företaget har sitt säte i Täfteå. Företagets postadress är Verkholmen 27.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected]  med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen? Kontakta oss omedelbart via e-post till [email protected]
  1. Leverans
  • Mina normala leveranstider är 2-5 vardagar. OBS! Beställningar lagda på helger går iväg tidigast nästa vardag.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att jag har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta mig på e-postadress: [email protected].
  • Jag skickar spårbart med Postnord, till brevlådan upp till 2 kilo, tyngre paket skickas alltid till ombud. I kassan finns valbara alternativ med frimärken för lätta paket. Jag filmar när jag postar i gula lådan, därefter tar mitt ansvar slut. Jag skriver alltid avsändare. Välj spårbart om du inte vill ta risken.
  • När jag bokat din frakt kommer du få ett mail med spårningsnumret så du kan följa ditt paket och se när det är framme. Där kommer även sista uthämtningsdatum att framgå, om paketet skickas till ombud.
  • Jag rekommenderar att installera Postnords app så du får notiser när ditt paket är framme, eftersom deras aviseringar via mial och SMS inte alltid fungerar som de ska. Jag avsäger mig ansvar vid  aviseringsproblem från Postnord, men kommer i största möjliga mån att komma ihåg att påminna dig.

    4. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 0% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Du har givetvis rätt att avstå ditt köp om du inte godtar priset efter korrigering.
  • Rabattkod via Blöjupproret får endast nyttjas av Blöjupprorets medlemmar, och inte delas med någon annan att nyttja på denna sida.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor som inte ingår i undantagen i punkt 5.2  har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Med "tagit emot" menas då paketet antingen hämtats ut hos ombud, eller levererats till brevlådan.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. 
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Skicka spårningsnumret till mig när du postat, så jag kan följa paketet.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Vid ej uthämtat paket debiteras du en avgift på 150 SEK. Vill du ångra dig, hämta alltid ut paketet hos ombudet först, och returnera det sedan.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har testats mot kroppen på något sätt.
  • Produkter som har använts och eller tvättats.
  • Specialtillverkad produkt, som har sytts specifikt åt dig efter dina önskemål.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här (Länken går till Konsumentverkets hemsida).
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle någon produkt ändå vara felaktig eller defekt när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Bifoga gärna bilder för att göra processen smidig.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet, samt bild(er) som visar felet.
  • Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Då står du för fraktkostnaderna. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • Exempel på fel som går under garantin är knappar som lossnat, tyglager som inte fångats helt av sömmen och därför lossnat, sömmar som lossnat av sig själv (dvs inte på grund av att tyget sträckts så mycket att en söm gått av), trådfästningar som släppt, fläckar som funnits redan vid mottagande och laminering som släppt på PUL trots korrekta tvättrutiner.
  • Exempel på fel som inte går under garantin är noppror som uppstått efter användning/tvätt, sömmar som gått sönder av fysisk påverkan, tråddragningar, missfärgningar efter tvätt, fläckar som uppstått efter tvätt/användning, tyg som blivit stelt efter tvätt (det sker naturligt på främst naturmaterial såsom bambu och bomull), laminering som släppt på PUL där varan inte tvättats eller förvarats enligt tvättråd, försämrad uppsugningsförmåga (kan främst uppstå vid användande av sköljmedel), dålig doft (kan uppstå vid förvaring i tät påse/behållare, bristande tvättrutin, för lite vatten i tvättprogram, för mycket eller för lite tvättmedel), rostade knappar. Hur mycket jag än vill ge perfekt rådgivning kan jag aldrig garantera att det jag rekommenderar kommer falla dig perfekt i smaken. Om du trots dialog och rådgivning inte gillar de varor du köpt, är det ingen grund för reklamation då det inte är något ursprungligt fel på varorna. Du får då nyttja ångerrätten. 
  • Varor som sålts som ANDRASORTERING kan inte reklameras för de fel som står angivna som anledning till andrasortering.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Du kan alltid skicka ett mail och be om fler bilder om du vill se mer av en produkt.
  • Alla mått är ungefärliga, tillåt en felmarginal på 5%. Vill du ha exakta mått på en vara är du välkommen att maila [email protected] så får du all information du önskar.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Fluffhimlen accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Fluffhimlen är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Swish och Klarna.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Fluffhimlen är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.